محمد نصیری
بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

آموزش نصب وب سرور آپاچی بر روی CentOS نسخه 7

قطعا وقتی این مطلب را می خوانید وب سرور آپاچی و درجه محبوبیت آن بین وب سرورهای دنیا را می شناسید و متوجه هستید که دلیل استفاده زیاد از این وب سرور مدیریت ساده و البته انعطاف پذیری بسیار زیاد این وب سرور به کمک ماژول های متنوع خودش است . در این آموزش می خواهیم به شما بگوییم که چگونه خیلی ساده و مبتدی این وب سرور را بر روی لینوکس توزیع CentOS نسخه 7 نصب کنید . لینوکسی که ما امروز از آن استفاده می کنیم نه سرور دیتابیس است و نه وب سرور و از یک سرور خام برای نصب استفاده می کنیم. توجه کنید که در اینجا ساده ترین حالت ممکن نصب وب سرور آپاچی را یاد می گیرید یعنی نصب بر روی یک Node یا یک سرور تکی !! قطعا مدل های بسیار پیشرفته تری از طراحی این وب سرور در حالت کلاسترینگ هم وجود دارد که از این مبحث خارج هستند . ما امروز با کاربر root بر روی سرور لاگین هستیم و به همین دلیل دستوراتی که به کار می بریم کوتاه تر هستند و نیازی به اضافه کردن sudo در ابتدای دستور نیست ، خوب شروع می کنیم و قبل از انجام هر کاری مطمئن شوید که به اینترنت از روی سرور دسترسی دارید و دستور زیر را برای تر و تمیز کردن سیستم عامل وارد می کنیم :

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران
root@tosinso-centos:~#yum clean all

حالا که سیستم عامل ( دستور yum ) تر و تمیز شد یکی از بهترین کارها این هست که بسته ها را به روز رسانی کنیم :

root@tosinso-centos:~#yum -y update

خوب حالا که کل بسته ها به روز رسانی شد ( هر چند توصیه می کنم بعدش upgrade رو هم بزنید ) نصب آپاچی با همین دستوره :

root@tosinso-centos:~# yum -y install httpd

سرویس آپاچی در خانواده RedHat بصورت httpd و در خانواده Debian بصورت apache2 نوشته میشه تعجب نکنید ، حالا نوبت به این میرسه که توی فایروال پورت های 80 و 443 که وب سرویس روش ارائه میشه رو روی فایروال سرور باز کنید ، طبیعتا ما برای خودمون فقط قرار نیست آپاچی نصب کنیم و مهمه که کاربران شبکه هم بتونن ازش استفاده کنن بنابراین دستور زیر رو وارد می کنیم :

root@tosinso-centos:~#firewall-cmd --permanent --add-port=80/tcp
root@tosinso-centos:~#firewall-cmd --permanent --add-port=443/tcp

حالا برای اعمال شدن دستورات بالا فایروال را یک بار Reload می کنیم که دستور زیر اینکار را انجام می دهد :

root@tosinso-centos:~#firewall-cmd –reload

آپاچی بعد از نصب ممکنه که بعد از Reboot شدن سرور بصورت خودکار اجرا نشه پس ما باید آپاچی رو ( سرویس httpd ) رو با استفاده از دستور systemctl به Boot سیستم اضافه کنیم که برای اینکار اول باید سرویس آپاچی رو start کنید و بعدش enable اش کنیم که با دو دستور زیر اینکار انجام میشه :

root@tosinso-centos:~#systemctl start httpd
root@tosinso-centos:~#systemctl enable httpd

اگه میخاین مطمئن بشید وضعیت آپاچی شما در حال فعال هست یا اینکه بصورت موقت متوقفش کنید از دستورات status و stop در ابزار systemctl می تونید به شکل زیر استفاده کنید :

root@tosinso-centos:~#systemctl status httpd
root@tosinso-centos:~#systemctl stop httpd

تبریک میگم شما آپاچی رو روی CentOS نصب کردید ! وااای چه شاهکاری ! خسته نباشید ! عزیزم اینکار فقط استارت کار هست ، یه مرورگر باز کنید و تست کنید ببینید صفحه پیشفرض آپاچی با آدرس IP سرورتون باز میشه یا نه ، اگه باز شد درست نصب شده ، تازه باید برید دوره های لینوکس و LAMP رو ترجیحا یاد بگیرید تا بتونید کارهای بزرگتری با این وب سرور انجام بدید . موفق باشید.

نویسنده : محمد نصیری

منبع : جزیره لینوکس و سیستم های متن باز وب سایت توسینسو

هرگونه نشر و کپی برداری بدون ذکر منبع و نام نویسنده دارای اشکال اخلاقی است


محمد نصیری
محمد نصیری

بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

محمد نصیری هستم ، هکر قانونمند و کارشناس امنیت سایبری ، سابقه همکاری با بیش از 50 سازمان دولتی ، خصوصی ، نظامی و انتظامی در قالب مشاور ، مدرس و مدیر پروژه ، مدرس دوره های تخصص شبکه ، امنیت ، هک و نفوذ ، در حال حاضر در ایران دیگه رسما فعالیتی غیر از مشاوره انجام نمیدم و مقیم کشور ترکیه هستم ، عاشق آموزش و تدریس هستم و به همین دلیل دوره های آموزشی که ضبط می کنم در دنیا بی نظیر هستند.

نظرات