امیرحسین کریم پور
مدیر ارشد توسینسو و متخصص سرویس های مایکروسافت

آموزش اتصال به شبکه وایرلس در لینوکس با دستور خط فرمان

اتصال به شبکه کابلی در لینوکس با محیط گرافیکی و حتی از طریق ترمینال کار خیلی راحتی هست اما در مورد اتصال به شبکه های وایرلس دارای پسورد از طریق ترمینال لینوکس قضیه کمی فرق می کنه و لازمه این کار اینه که کمی خودمون رو به زحمت بندازیم و دست به دامان تعدادی دستورات بشیم ! اول از همه این رو متذکر بشم که از سیستم عامل Ubuntu برای اتصال به شبکه WiFi استفاده می کنیم. خب اول کار باید ببینیم که کارت شبکه وایرلس ما Enable یا فعال هست یا نه . برای این کار از دستور rfkill استفاده می کنیم لذا اول باید روی سیستممون نصبش کنیم :

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران
sudo apt install rfkill

حالا دستور زیر رو اجرا کنید :

 rfkill list

اگه در خروجی این دستور مقابل Soft blocked کلمه no نوشته شده بود به این معنی هست که کارت شبکه وایرلس تون فعال هست در غیر این صورت ، یعنی اگه Yes نوشته شده بود دستور زیر رو اجرا کنید تا کارت شبکه فعال بشه :

 rfkill unblock wifi

حالا برای اینکه حین پیکربندی تنظیمات اتصال به شبکه WiFi به مشکل نخوریم دو دستور زیر رو برای غیرفعال شدن سرویس شبکه لینوکس اجرا می کنیم :

 sudo systemctl stop NetworkManager
 sudo systemctl disable NetworkManager

حالا باید اسم شبکه وایرلسی که میخواید بهش وصل بشید رو پیدا کنید برای این کار با دستور iwlist اسکن می کنیم ببینیم چه SSID یا بعبارت فنی تر ESSID هایی دور و برمون وجود دارن :

 sudo iwlist wlp3s0 scan | grep ESSID

خروجی دستور بالا بصورت تر و تمیز فقط ESSID هارو نشون میده که بین اون ها اسم شبکه وایرلسی که قصد وصل شدن به اونو دارید وجود داره. حالا ما به نرم افزاری احتیاج داریم که توسط اون بتونیم خودمون رو به شبکه وایرلس مد نظرمون معرفی یا در اصطلاح احرازهویت کنیم دلیلش خیلی هم واضحه ، شبکه وایرلسی که میخوایم بهش وصل بشیم پسورد داره و ما باید پسورد اون رو بدونیم. اسم این نرم افزار wpa_supplicant هستش و با دستور زیر باید اونو روی سیستممون نصب کنیم :

# sudo apt install wpasupplicant

حالا ما باید با ابزاری به نام wpapassphrase که جزء ابزار های این پکیج یا wpasupplicant هستش فایل wpasupplicant.conf رو ایجاد کنیم دستور زیر رو اجرا کنید:

# wpa_passphrase your-ESSID your-passphrase | sudo tee /etc/wpa_supplicant.conf

با اجرای دستور بالا ما تعریف کردیم که میخوایم به چه شبکه ای و با چه پسوردی بهش وصل بشیم و در نهایت خروجی رو tee کردیم توی فایلی به اسم wpa_supplicant.conf که همین الان صحبتش رو کردیم. حالا نوبتی هم باشه نوبت اینه که به شبکه وایرلسمون وصل بشیم :

# sudo wpa_supplicant -c /etc/wpa_supplicant.conf -i wlp3s0

اینجا wlp3s0 کارت شبکه وایرلسمون هست. بصورت پیشفرض wpa_supplicant در Foreground سیستم اجرا میشه. یه ترمینال دیگه باز کنید و دستور زیر رو اجرا کنید :

# iwconfig

با اجرای این دستور شبکه وایرلسی که بهش وصل شدید رو میتونید مشاهده کنید. CTRL+C رو در ترمینال قبلی بزنید و دستور زیر رو اجرا کنید تا پروسه اتصال رو به Background ببرید :

# sudo wpa_supplicant -B -c /etc/wpa_supplicant.conf -i wlp3s0

خب حالا دیگه خیالتون راحته که اگه ترمینال رو ببندید اتصال وایرلس تون قطع نمیشه. ما الان وصل شدیم به مودم وایرلس مون و احرازهویت شدیم اما همونطور که میدونید برای فعالیت تو شبکه و اتصال به اینترنت نیاز به آدرس IP داریم پس با دستور زیر به روتر عزیزمون میگیم که لطف کنن و به ما IP بدن :

# sudo dhclient wlp3s0

برای اینکه هنگام بوت شدن سیستم بتونیم به صورت خودکار به شبکه وایرلسمون وصل بشیم نیاز داریم چند تا کار رو روی سیستم انجام بدیم. دستورات زیر رو به ترتیب اجرا کنید :

# sudo cp /lib/systemd/system/wpa_supplicant.service /etc/systemd/system/wpa_supplicant.service
# sudo nano /etc/systemd/system/wpa_supplicant.service

در فایل ویرایش شده خط زیر رو پیدا کنید :

ExecStart=/sbin/wpa_supplicant -u -s -O /run/wpa_supplicant

حالا این خط رو بصورت زیر تغییرش بدید :

ExecStart=/sbin/wpa_supplicant -u -s -c /etc/wpa_supplicant.conf -i wlp3s0

فایل رو ذخیره کنید و ازش خارج بشید و دستور زیر رو اجرا کنید :

# sudo systemctl enable wpa_supplicant.service

حالا بعد از بوت شدن سیستم کارت شبکه وایرلسمون باید آدرس IP بگیره پس dhclient رو باید برای این کار تنظیم کنیم. دستور زیر رو اجرا کنید :

# sudo nano /etc/systemd/system/dhclient.service

متن زیر رو داخل فایل قرار بدید :

[Unit]
Description= DHCP Client
Before=network.target

[Service]
Type=simple
ExecStart=/sbin/dhclient wlp3s0

[Install]
WantedBy=multi-user.target

حالا دستور زیر رو اجرا کنید تا سرویس dhclient هنگام بوت اجرا بشه و از DHCP سرور IP بگیره :

# sudo systemctl enable dhclient.service

نویسنده : امیرحسین کریم پور

منبع : linux.tosinso.com

هرگونه نشر و کپس برداری بدون ذکر منبع و نام نویسنده دارای اشکال اخلاقی می باشد.


امیرحسین کریم پور
امیرحسین کریم پور

مدیر ارشد توسینسو و متخصص سرویس های مایکروسافت

امیرحسین کریم پور ، مدیر ارشد توسینسو ، متخصص شبکه ، تخصص در حوزه سیستم عامل های کلاینت و سرور مایکروسافت و سرویس های مربوطه ، سیستم عامل لینوکس و... ، سابقه کار با سازمان ها و شرکت های مختلف در زمینه سرویس های مایکروسافت در قالب پروژه ، مشاوره و آموزش. علاقه مند به حوزه امنیت اطلاعات و تست نفوذ سنجی

نظرات