وبمین (Webmin) چیست و چگونه در لینوکس نصب می شود؟

webmin یک واسط تحت وب برای مدیریت سیستم عامل لینوکس است. با استفاده از یک مرورگر وب و از راه دور می توانید یک توزیع لینوکسی مانند CentOS و سرویس های تحت آنرا مدیریت کنید. فرض کنید توزیع لینوکسی شما بر روی سیستمی نصب شده که فاقد گرافیک بوده و تنها به صورت متنی در دسترسی است.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران
سرفصل های این مطلب
  1. نصب در توزیع CenOS 6

یک راه برای مدیریت آن اتصال به آن از طریق SSH است و را دیگر استفاده از برنامه هایی مانند webmin است. این برنامه به طور کامل از ایجاد کاربران، گروه ها، تغییرات در فایل های پیکربندی سیستمی و همچنین پیکربندی سرویس هایی مانند dhcp, dns و غیره را شامل می شود.

از اینجا می توانید دمو و محیط برنامه را مشاهده کرده و کمی با آن کار کنید و با محیط آشنا شوید. به ازای هر سرویس یا پیکربندی یک ماژول وجود دارد که برخی در هنگام نصب با webmin نصب خواهند شد.

نصب در توزیع CenOS 6

دستور های زیر را ابتدا در محیط خط فرمان اجرا کنید. برای اجرای دستور نیاز به مجوز root دارید پس با نخستین دستور دسترسی root را کسب کرده و با دومین دستور بسته اولیه را نصب کنید

su -
Enter Password
--------------------
yum -y install perl-Net-SSLeay

سپس برای نصب نخست بسته rpm را با دستور زیر دانلود کنید.

cd /root/Downloads
wget http://www.webmin.com/jcameron-key.asc
wget -c http://prdownloads.sourceforge.net/webadmin/webmin-1.690-1.noarch.rpm

سپس با دستور زیر آنرا نصب کنید.

rpm -Uvh webmin-1.690-1.noarch.rpm

با اجرای دستور های بالا نصب تمام شد و تنها کافیست که توسط مرورگر و از راه دور به کنسول مدیریتی دسترسی پیدا کنیم. webmin بر روی پورت 10000 به درخواست ها گوش می دهد پس

http://ip_address_of_webmin_machine:10000

یا از طریق ماشین محلی هم می توانید دسترسی داشته باشید. این در صورتی است که میزکار گرافیکی و مرورگر بر روی سیستم نصب باشد.

http://localhost:10000

برای ورود از نام کاربری root و گذرواژه آن استفاده کنید. اگر از لینک دمو که معرفی کردم برای تست و اشنایی با محیط می خواهید وارد شوید باید نام کاربری را demo و گذرواژه را demo وارد کنید.در سمت چپ پنل مدیریتی قرار دارد که تنظیمات را دسته بندی کرده است. تنظیمات خود webmin و تنظیمات سیستمی که شامل مواردی همچون تنظیم quota بر روی سیستم و یا زمانبندی اجرای دستور ها است.

دسته دیگر تنظیمات سرور یا server است که شامل تنظیم سرویس هایی مثل dhcp, dns و غیره است. تنظیمات شبکه نیز شامل مواردی همچون تنظیم تانل ها و یا تنظیم Point-to-pint است.به هر حال اگر تنظیمی برای مورد خاصی را ندارید به صفحه ماژول بزنید

و از انجا ماژول را دانلود و نصب کنید.امیدوارم که معرفی این برنامه به شما کمک کرده باشد اما فراموش نکنید که لینوکس در بیشتر سازمانها و شرکت ها از طریق خط فرمان است و تا زمانی که بر خط فرمان مسلط نباشید، دچار مشکل خواهید شد.


نظرات