محمد نصیری
بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

آموزش دادن دسترسی setuid به فایل در لینوکس به زبان ساده

خوب قبلا در مورد کاربرد دستور setuid که برای دادن دسترسی اجرایی owner به کاربرهای دیگه استفاده میشد صحبت کردیم ، امروز میخوایم یک فایل اجرایی که برای کار کردن نیاز به دادن دسترسی کاربر owner داره رو با مثال بهش دسترسی بدیم ، اینکار با استفاده از دستور chmod انجام میشه ، بله اشتباه نکنید setuid دستور نیست یک قابلیت هست بنابراین اگر فرض کنیم فایلی داریم به نام destroy و میخایم بهش دسترسی owner بدیم یا در اصطلاح setuid ایش کنیم کافیه سویچ های دسترسی s+u رو در chmod به شکل زیر براش وارد کنیم :

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران
chmod u+s destroy

توجه کنید که بعدا فحش خورش برای من نباشه ! فایل های غیراجرایی هم قابلیت setuid شدن رو دارن اما عملا استفاده ای در این حالت ندارن ، در واقع setuid کردن یک فایل به این معنی نیست که شما فایلی رو اجرایی هم می کنید ، برای اجرایی کردن قطعا شما باید بعدا با همین chmod و وارد کردن u+x اجرایی شدن رو به فایل بدید . در دوره آموزش لینوکس اسشنیلاز شما به خوبی با سطوح دسترسی و نحوه اعمال کردن آنها در لینوکس آشنا خواهید شد. امیدوارم مورد توجه شما قرار گرفته باشه .



محمد نصیری
محمد نصیری

بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

محمد نصیری هستم ، هکر قانونمند و کارشناس امنیت سایبری ، سابقه همکاری با بیش از 50 سازمان دولتی ، خصوصی ، نظامی و انتظامی در قالب مشاور ، مدرس و مدیر پروژه ، مدرس دوره های تخصص شبکه ، امنیت ، هک و نفوذ ، در حال حاضر در ایران دیگه رسما فعالیتی غیر از مشاوره انجام نمیدم و مقیم کشور ترکیه هستم ، عاشق آموزش و تدریس هستم و به همین دلیل دوره های آموزشی که ضبط می کنم در دنیا بی نظیر هستند.

نظرات