محمد نصیری
بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

dnsmasq چیست؟ معرفی DNS سرور معروف لینوکس

خوب تا اینجای کار ما در جزیره لینوکس و متن باز وب سایت توسینسو در خصوص DNS سرورهای BIND ، PowerDNS و djbdns صحبت کردیم و نوبت به آخرین معرفی ما از DNS سرورها می رسد. در واقع این DNS سرور را می توانیم ملموس ترین DNS سرور دنیا بدانیم ، اگر در منزل روتر یا اکسس پوینت اینترنتی دارید که به عنوان DNS سرور در شبکه داخلی از آدرس آن استفاده می کنید شما در واقع از dnsmasq استفاده می کنید. dnsmasq سبک ترین DNS سرور دنیاست و البته اصلا انتظار نداشته باشید که یک DNS سرور بسیار قدرتمند و سطح کلان باشد بلکه dnsmasq به خاطر سبکی بسیار زیاد و البته کم حجم بودن بیشتر به عنوان یک DNS Forwarder در تجهیزات شبکه ای مثل مودم ، روتر و اکسس پوینت استفاده می شود .

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

کاربرد اصلی dnsmasq همانطور که گفتیم در شبکه های بسیار کوچک است و جالب است بدانید که علاوه بر سرویس DNS سرویس DHCP و Boot شبکه را نیز می تواند ارائه بدهد . اساسا هدف از طراحی این DNS سرور سبک و کم حجم بودن است و قرار نیست شما از dnsmasq در سازمان خود استفاده کنید . این روزها حتی گوشی های هوشمند و هات اسپات ها نیز از dnsmasq استفاده می کنند و حتی firmware های شبکه های مجازی نیز از این DNS سرور برای زیرساخت های شبکه های مجازی استفاده می کنند. Dnsmasq قابلیت نصب و اجرا شدن در اکثر توزیع های لینوکس را دارند و علاوه بر لینوکس و اندروید ، توانایی نصب آن بر روی FreeBSD ، OpenBSD و NetBSD نیز وجود دارد.

Dnsmasq بصورت کامل از IPv6 پشتیبانی می کند. PXE Boot و TFTP از دیگر قابلیت های این DNS سرور هستند. این سرویس می تواند براحتی درخواست های DNS معمول را شناسایی و آنها را در خودش Cache کند تا با سرعت بیشتری به کاربر پاسخ بدهد. اساسا dnsmasq بیشتر یک Recursive Forwarder است و درخواست ها را به سمت DNS سرورهای بزرگتر هدایت می کند ، تعداد رکوردهایی که در این DNS سرور تعریف می شوند بسیار محدود است و معمولا کاربرد Caching Only DNS Server در تجهیزات دارند. اگر در این خصوص نظری دارید خوشحال می شویم در ادمه همین مطلب عنوان کنید سپاسگزارم.


محمد نصیری
محمد نصیری

بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

محمد نصیری هستم ، هکر قانونمند و کارشناس امنیت سایبری ، سابقه همکاری با بیش از 50 سازمان دولتی ، خصوصی ، نظامی و انتظامی در قالب مشاور ، مدرس و مدیر پروژه ، مدرس دوره های تخصص شبکه ، امنیت ، هک و نفوذ ، در حال حاضر در ایران دیگه رسما فعالیتی غیر از مشاوره انجام نمیدم و مقیم کشور ترکیه هستم ، عاشق آموزش و تدریس هستم و به همین دلیل دوره های آموزشی که ضبط می کنم در دنیا بی نظیر هستند.

نظرات