امیرحسین کریم پور
مدیر ارشد توسینسو و متخصص سرویس های مایکروسافت

تفاوت apt-get upgrade و apt-get dist-upgrade در چیست؟

به عنوان یک کاربر سیستم عامل گنو لینوکس شما حتما با دستورات apt-get update و apt-get upgrade آشنایی دارید و توسط این دستور پکیج های نرم افزاری تان را بروز رسانی و ارتقا می دهید ممکن است که تفاوت بین دو دستور apt-get upgrade و دستور مشابه آن یعنی apt-get dist-upgrade را ندانید ، از این رو ما در این نکته می خواهیم تفاوت بین این دو دستور را برای شما روشن کنیم . دستور apt-get upgrade جدیدترین ورژن های پکیج های نرم افزاری نصب شده روی سیستم تان را از آدرس رپوزیتوری هایی که در فایل etc/apt/sources.list/ موجود هست را دانلود می کند و روی سیستم تان نصب می کند .

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

این دستور تحت هیچ شرایطی پکیجی را که در حال حاضر روی سیستم تان نصب شده را حذف نمی کند و یا اینکه پکیجی که روی سیستم تان نصب نیست را از مخازن یا Repository دانلود و روی سیستم شما نصب نمی کند . نکته مهمی که در اینجا مطرح است این است که پکیج های نرم افزاری ابتدا بایستی با دستور apt-get update بروز رسانی و با رپوزیتوری ها همگام سازی شود و سپس به نسخه جدید با دستور apt-get upgrade تبدیل شوند .

دستور apt-get dist-upgrade در واقع می توان گفت تکمیل کننده دستور apt-get upgrade است همچنین به طور هوشمندانه ای تغییرات حاصل از Dependency ها یا وابستگی های پکیج های نرم افزاری با نسخه های جدید را مدیریت می کند . این دستور مهم ترین پکیج های نرم افزاری را Upgrade می کند اما نکته منفی در خصوص این دستور این است که ممکن است برخی از پکیج های نرم افزاری را از روی سیستم حذف کند .


امیرحسین کریم پور
امیرحسین کریم پور

مدیر ارشد توسینسو و متخصص سرویس های مایکروسافت

امیرحسین کریم پور ، مدیر ارشد توسینسو ، متخصص شبکه ، تخصص در حوزه سیستم عامل های کلاینت و سرور مایکروسافت و سرویس های مربوطه ، سیستم عامل لینوکس و... ، سابقه کار با سازمان ها و شرکت های مختلف در زمینه سرویس های مایکروسافت در قالب پروژه ، مشاوره و آموزش. علاقه مند به حوزه امنیت اطلاعات و تست نفوذ سنجی

نظرات