امیرحسین کریم پور
مدیر ارشد توسینسو و متخصص سرویس های مایکروسافت

آموزش تشخیص گروه هایی که کاربر در آن عضو است در لینوکس !

اگر با Group یا گروه ها در سیستم عامل ها آشنایی دارید حتما میدانید که گروه ها ماهیت امنیتی دارند. سیستم عامل لینوکس هم از این قاعده مستثنی نیست و میتوان در آن گروه ها را ایجاد کرد ، حذف کرد ، تغییر داد و یوزر ها را عضو آن نمود. گروه ها به مدیران سیستم این امکان را میدهد که مجوز های دسترسی به فایل ها ، فولدر ها ، تنظیمات سیستم و سایر موارد را آسان تر به کاربر ها اعمال کنند. مانند هر سیستم عامل دیگر سیستم عامل لینوکس نیز به یوزر ها و گروه ها و سایر منابع سیستمی دیگر یک شناسه منحصر بفرد اختصاص میدهد.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

دانستن اینکه چه یوزر هایی عضو چه گروه هایی هستند به ما کمک شایانی در حوزه Troubleshooting یا رفع اشکال مشکلات بوجود آمده خواهد کرد. در این مطلب میخواهیم به شما نحوه یافتن گروه هایی که یوزر ها در آنها عضو هستند را آموزش دهیم. ما در این آموزش از توزیع Ubuntu استفاده می کنیم اما جای نگرانی ندارد زیرا شما در سایر توزیع های لینوکس هم میتوانید با این آموزش جلو بروید. حال ترمینال را باز کنید و دستور زیر را تایپ و اجرا کنید :

# groups

دستور فوق گروه هایی که کاربر در آنها عضو هست را نمایش میدهد. مانند زیر :

amirhossein root sudo Tosinso

لازم به ذکر است که دستور فوق گروه هایی که کاربر فعلی یا لاگین کرده به سیستم را نمایش میدهد. در صورتی که بخواهید بدانید یک یوزر خاص عضو چه گروه هایی است باید دستور را به شکل زیر اجرا کنید :

# groups <username>

در دستور فوق بدیهی است که به جای username باید نام کاربر را وارد کنید. به جای این دستور قالب دستوری زیر را نیز میتوانید بکار ببرید :

# cat /etc/group | grep <username>

نویسنده : امیرحسین کریم پور

منبع : linux.tosinso.com

هرگونه نشر و کپی برداری بدون ذکر منبع و نام نویسنده دارای اشکال اخلاقی میباشد


امیرحسین کریم پور
امیرحسین کریم پور

مدیر ارشد توسینسو و متخصص سرویس های مایکروسافت

امیرحسین کریم پور ، مدیر ارشد توسینسو ، متخصص شبکه ، تخصص در حوزه سیستم عامل های کلاینت و سرور مایکروسافت و سرویس های مربوطه ، سیستم عامل لینوکس و... ، سابقه کار با سازمان ها و شرکت های مختلف در زمینه سرویس های مایکروسافت در قالب پروژه ، مشاوره و آموزش. علاقه مند به حوزه امنیت اطلاعات و تست نفوذ سنجی

نظرات