مهدی عادلی فر
بنیانگذار توسینسو و برنامه نویس

htop چیست؟ معرفی و آموزش کار با ابزار htop لینوکس

یکی از نیاز هایی که در کار با هر سیستم عاملی ممکن است که پیش بیاید این است که کاربر بتواند به راحتی ببیند که منابع سیستم مانند CPU و RAM‌ چقدر در حال استفاده هستند و چه پردازش هایی در حال اجرا هستند. معمولاً همه سیستم عامل های موجود این ابزار را برای کاربران فراهم می کنند. برای مثال شما در ویندوز می‌توانید با استفاده از ابزاری مانند task manager این کار را انجام بدهید و پردازش های در حال اجرا و برنامه‌های در حال اجرا را مدیریت کنید. این امکان در توزیع‌های مختلف لینوکس نیز وجود دارد که برای مثال شما می‌توانید در توزیع ubuntu با استفاده از ابزار system monitor می‌توانید پردازش ها و منابع سخت افزاری را مدیریت کنید. در شکل زیر یک نمونه از این ابزار آورده ایم.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران
وب سایت توسینسو

ابزار system monitor‌ تنها ابزاری نیست که برای مدیریت پردازش ها به کار می رود. برخی از کسانی که قدمت زیادی در کار با لینوکس دارند ترجیح می‌دهند که بیشتر با ابزار های متنی کار کنند که در قالب ترمینال می‌شود از آن استفاده کرد. لینوکس برای این کاربران نیز راه حلی قرار داده است. این کاربران می‌توانند از ابزار htop‌ استفاده کنند. دقت داشته باشید که این ابزار به طور پیش‌فرض شاید بر روی لینوکس شما نصب نشده باشد. شما باید آن را نصب کنید. برای مثال در لینوکس هایی که پایه debian‌ دارند می‌توانید با دستور زیر این ابزار را نصب کنید.

sudo apt-get install htop

با دستور بالا htop‌ نصب می شود. بعد از نصب htop‌ شما می‌توانید با تایپ دستور htop‌ در ترمینال از این ابزار استفاده کنید. وقتی که عبارت htop را وارد نمایید صفحه htop به شکل زیر نمایش داده خواهد شد.

وب سایت توسینسو

این ابزار در صفحه اصلی دوبخش دارد. بخش بالای صفحه میزان استفاده از CPU, RAM, Swap سیستم شما را نمایش می دهد. در بخش دوم لیست پردازش هایی که در حال حاضر در حال اجرا هستند را نمایش می‌دهد. همچنین مقدار استفاده هر پردازش از منابع ما را نشان می‌دهد. برای مثال نشان می‌دهد که هرکدام چقدر از ram, cpu استفاده می کنند. یکی از قابلیت‌هایی که در این ابزار وجود دارد این است که می‌توانید با موس هم با آن کار کنید. مثلاً اگر شما بر روی هرکدام از گزینه های موجود در پایین صفحه کلیک کنید آن دستور مانند یک دکمه اجرا خواهد شد. و همچنین اگر با کلیک بر روی سرفصل های موجود مانند cpu, memory پردازش ها را بر اساس استفاده از cpu, ram‌ مرتب سازی کنید.

نکته‌ای که در این ابزار وجود دارد این است که پردازش اصلی در این لیست به رنگ سفید نمایش داده می‌شود و بقیه پردازش های فرزند به رنگ سبز نمایش داده می شود. گاهی پیش می‌آید که بخواهید یک پردازش را حذف کنید تا مقدار منابعی را که گرفته آزاد کند. برای این کار پردازش اصلی را انتخاب کنید و یا از گزینه های پایین صفحه بر روی kill‌ کلیک کنید یا کلید F9 را بزنید در این صورت یک سری گزینه به شما نمایش داده می‌شود که می‌توانید با انتخاب گزینه SIGKILL سیگنال KILL به سیستم عامل ارسال کنید که در این صورت برنامه مورد نظر به سرعت بسته خواهد شد.صفحه زیر این گزینه ها را به شما نمایش می‌دهد.

وب سایت توسینسو

استفاده از ابزار htop به علت سبک بودن نسبت به system monitor‌ می‌تواند در مواقعی بسیار مفید باشد.ITPRO باشید.

نویسنده: مهدی عادلی فر

منبع: Itpro

هرگونه نشر و کپی برداری بدون ذکر منبع و نام نویسنده دارای اشکال اخلاقی می باشد.


مهدی عادلی فر
مهدی عادلی فر

بنیانگذار توسینسو و برنامه نویس

مهدی عادلی، بنیان گذار TOSINSO. کارشناس ارشد نرم افزار کامپیوتر از دانشگاه صنعتی امیرکبیر و #C و جاوا و اندروید کار می کنم. در زمینه های موبایل و وب و ویندوز فعالیت دارم و به طراحی نرم افزار و اصول مهندسی نرم افزار علاقه مندم.

نظرات