محمد نصیری
بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

hdparm چیست؟ معرفی کاربرد ابزارهای sdparm و hdparm لینوکس

هرچند شما دیگر کمتر به این مورد برخورد می کنید که سیستم عاملی بصورت مستقیم بر روی سخت افزار نصب شده باشد ( البته در محیط های سروری ) اما به هر حال سیستم عامل های دسکتاپ زیادی وجود دارند که بر روی سخت افزار مستقیما نصب می شوند. ابزار hdparm ابزاری قدیمی است که بیشترین کاربردش در استفاده و در اصطلاح Tune کردن هارد دیسک های ATA یا IDE است و ابزار جدیدتر آن که برای هارد دیسک های SATA و SAS کاربرد دارد به نام sdparm می باشد. شما با استفاده از این ابزار می توانید پارامترهای مختلف هارد دیسک را تعریف و تغییر بدهید. شما می توانید پارامترهایی از قبیل Disk Cache ، Sleep Mode ، Power Management و تنظیمات DMA را با استفاده از این ابزار خط فرمانی Set کنید.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

امروزه این ابزار بصورت مجزا معمولا نصب نمی شود و جزئی از مجموعه GParted و Parted Magic محسوب می شود ، تغییر دادن پارامترهای هارد دیسک می تواند به شدت در هارد دیسک های فیزیکی کارایی هارد دیسک را به همراه Throughput آن بالا ببرد اما این در صورتی است که بتوانیم تنظیمات را به درستی و با محاسبات دقیق انجام بدهیم. برای مثال Tune کردن DMA که نحوه دسترسی مستقیم هارد دیسک به RAM را تعریف می کند اگر به درستی پیکربندی شود حتی می تواند Throughput را تا دو برابر افزایش بدهد. هر چند اعمال تغییرات برای افراد عادی به هیچ عنوان توصیه نمی شود و ممکن است در صورت تنظیمات نادرست باعث خرابی هارد دیسک نیز بشود. hdparm و sdparm هر چقدر می توانند مفید باشند همانقدر هم می توانند مخرب باشند و باعث شوند که شما نتوانید دیگر از داده های موجود در هارد دیسک خودتان استفاده کنید. در حدود شصت و هفت پارامتر مختلف برای این دستور وجود دارد که برخی از آنها واقعا می توانند فایل سیستم شما را تخریب کنند اگر به درستی پیکربندی نشوند. در زیر نمونه ای از مواردیکه با استفاده از این دستور قابل استفاده است را با هم مشاهده می کنیم :

نمونه هایی از کاربرد دستور hdparm

توجه کنید که دستور hdparm بایستی حتما با دسترسی root اجرا شود در غیر اینصورت درخواست های شما انجام نخواهد شد :

نمایش اطلاعات هارد درایو

sudo hdparm -I /dev/sda

روشن کردن DMA برای هارد دیسک اول

sudo hdparm -d1 /dev/sda

تست سرعت خواندن درایو ( سویچ t برای زمان بافر استفاده می شود ) برای دیسک اول

sudo hdparm -t /dev/sda

فعال کردن Energy Saving بعد از 120 ثانیه غیر فعال بودن

sudo hdparm -S 24 /dev/sda

برای ماندگار کردن تنظیمات hdparm بعد از ریست

sudo hdparm -K 1 /dev/sda

فعال کردن قابلیت read-ahead

sudo hdparm -A 1 /dev/sda

امیدوارم مورد توجه شما قرار گرفته باشد . ITPRO باشید

نویسنده : محمد نصیری

منبع : ITPRO

هرگونه نشر و کپی برداری بدون ذکر منبع و نام نویسنده دارای اشکال اخلاقی می باشد 


محمد نصیری
محمد نصیری

بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

محمد نصیری هستم ، هکر قانونمند و کارشناس امنیت سایبری ، سابقه همکاری با بیش از 50 سازمان دولتی ، خصوصی ، نظامی و انتظامی در قالب مشاور ، مدرس و مدیر پروژه ، مدرس دوره های تخصص شبکه ، امنیت ، هک و نفوذ ، در حال حاضر در ایران دیگه رسما فعالیتی غیر از مشاوره انجام نمیدم و مقیم کشور ترکیه هستم ، عاشق آموزش و تدریس هستم و به همین دلیل دوره های آموزشی که ضبط می کنم در دنیا بی نظیر هستند.

نظرات