امیرحسین کریم پور
مدیر ارشد توسینسو و متخصص سرویس های مایکروسافت

آموزش دستور set در لینوکس به همراه سویچ های کاربردی

دستور set یک تابع پیشفرض در شل های csh ksh و bash میباشد که برای تعریف و تعیین مقادیر محیطی سیستم بکار میرود. در این نکته برخی از سوئیچ های دستور set را با هم میبینیم. ما سوئیج های این دستور را در محیط bash انجام دهیم.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران
  • سوئیچ b- : این سوئیچ به این منظور استفاده میشود که وقتی یک job به انجام رسید به ما پیغام داده شود. برای مثال اگر ما دستور & sleep 15 را اجرا کنیم و به دنبال آن دستور set -b را نیز اجرا کنیم هنگامی که 15 ثانیه گذشت پیغامی مثل زیر به ما نمایش داده میشود :
[1]+  Done                    sleep 15

که منتظر است تا ما کلید اینتر را بزنیم تا یک sub shell برایمان اجرا شود.

نکته : حرف b در این دستور معادل background است.

  • سوئیچ e- : این دستور را هنگامی که اجرا کنیم پس از آن (تا وقتی که یک bash جدید باز نکردیم) هر موقع که یک دستور را به اشتباه وارد کردیم و اجرا نشد shell بسته میشود. در این دستور حرف e را میتوانید به کلمه exit نیز تعبیر کنید.
  • سوئیچ n- : کاربرد این سوئیچ این است که کاربردی ندارد !! دستور set -n وقتی که اجرا شد دستورات ما را میخواند ولی اجرا نمیکند. این دستور ممکن است برای چک کردن یک ارور در سینتکس اسکریپت نوشته شده مورد استفاده قرار بگیرد. n را در این دستور میتوانید معادل nothing نیز تعبیر کنید.
  • سوئیچ t- : هنگامی که دستور set -t را در شل اجرا کنیم بلافاصله شل را میبندد. حرف t در این دستور به معنای terminate نیز میباشد که در واقع session ما را terminate یا خاتمه میدهد.
  • سوئیچ C- : دستور set -C از overwrite شدن یک فایل رو دیگری با استفاده از دستورات redirect کردن جلوگیری میکند. حرف C را در این دستور میتوانید معادل کلمه Cancel و یا Contain نیز تعبیر کنید.

نکته : دستور set فاقد راهنما یا manual در لینوکس میباشد.ITPROباشید

نویسنده : امیرحسین کریم پور

منبع : ITPRO

هرگونه نشر و کپی برداری بدون ذکر نام نویسنده و منبع دارای اشکال اخلاقی میباشد


امیرحسین کریم پور
امیرحسین کریم پور

مدیر ارشد توسینسو و متخصص سرویس های مایکروسافت

امیرحسین کریم پور ، مدیر ارشد توسینسو ، متخصص شبکه ، تخصص در حوزه سیستم عامل های کلاینت و سرور مایکروسافت و سرویس های مربوطه ، سیستم عامل لینوکس و... ، سابقه کار با سازمان ها و شرکت های مختلف در زمینه سرویس های مایکروسافت در قالب پروژه ، مشاوره و آموزش. علاقه مند به حوزه امنیت اطلاعات و تست نفوذ سنجی

نظرات