محمد نصیری
بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

معرفی 8 قابلیت دستور mount در لینوکس به زبان ساده

تا اینجا در توسینسو بصورت مفصل در خصوص دستورات mount و umount صحبت کرده ایم و شما با موارد و مثالهای مختلفی که می توانید از این دستور استفاده کنید آشنایی پیدا کرده اید ، اما همانطور که می دانید هر کدام از دستورات خط فرمانی در لینوکس برای خودشان پارامترها یا بهتر بگوییم Option هایی دارند که بد نیست مهمترین های آنها را به خاطر داشته باشید یا حداقل به خاطر بیاوریم که چنین کاری در لینوکس شدنی است ، در زیر شما Option های مختلفی که دستور mount به شما ارائه می دهد را مشاهده می کنید :

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران
  1. auto و noauto : با استفاده از از قابلیت auto در دستور mount ، عملیات انجام شده که mount شدن دستگاه مورد نظر می باشد بصورت خودکار بعد از هر فرآیند boot سیستم مجددا انجام می شود. auto به عنوان حالت پیشفرض mount در نظر گرفته شده است و شما اگر option ای را انتخاب نکنید بصورت پیشفرض auto در نظر گرفته می شود. اگر نمی خواهید دستگاه مورد نظر شما بصورت خودکار در زمان boot سیستم mount شود شما باید از گزینه noauto در دستور mount خود استفاده کنید.
  2. user و nouser : با استفاده از دستور user در mount شما به همه کاربران موجود در سیستم عامل لینوکس امکان mount کردن دستگاه ها را می دهید اما اگر از گزینه nouser استفاده کنید صرفا کاربر super user یا root می تواند فرآیند های mount را انجام دهد و کاربران دیگر قادر به انجام اینکار نخواهند بود. پیشفرض دستور mount بصورت nouser در نظر گرفته می شود.
  3. exec و noexec : گزینه exec به شما اجازه می دهد که binary های موجود در دایرکتوری mount شده را اجرا کنید و طبیعتا noexec از اجرا شدن آنها جلوگیری می کند. گزینه exec حالت پیشفرض در لینوکس است.
  4. ro : با استفاده از این گزینه که مخفف کلمه های read only است پارتیشن مورد نظر بصورت فقط خواندنی mount می شود.
  5. rw : با استفاده از این گزینه که مخفف کلمه های read write است پارتیشن مورد نظر بصورت خواندنی و نوشتی mount می شود.
  6. sync : گزینه sync به فایل سیستم اجازه ورود و خروج همزمان را می دهد ، برای مثال زمانیکه شما یک فایل را درون یک فلاپی دیسک یا فلش مموری کپی می کنید و از گزینه sync برای mount کردن فایل سیستم استفاده می کنید به محض اینکه دستور copy را وارد کنید تغییرات بلافاصله داخل فلش مموری یا فلاپی دیسک نوشته می شود.
  7. async : گزینه async به فایل سیستم اجازه ورود و خروج همزمان را نمی دهد. برای مثال زمانیکه شما یک فایل را درون یک فلاپی دیسک یا فلش مموری کپی می کنید و از گزینه async برای mount کردن فایل سیستم استفاده می کنید به محض اینکه دستور copy را وارد کنید بعد از گذشت یک مدت زمان معین فایل ها شروع به کپی شدن می کنند و بلافاصله اینکار انجام نخواهد شد ، اگر شما از این گزینه استفاده کنید و تغییرات را درون فلش مموری ذخیره کنید اما بدون unmount کردن فلاپی یا فلش مموری آن را از سیستم جدا کنید احتمالا مقداری از اطلاعات شما از بین خواهد رفت.
  8. defaults : تمامی موارد بالا بصورت پیشفرض مقادیری دارند که با استفاده از گزینه default در دستور mount همه این فرآیند ها با موارد پیشفرض mount می شوند یعنی زمانیکه شما دستور mount به همراه گزینه default را استفاده می کنید فایل سیستم مورد نظر بصورت rw ، suid ، dev ، exec ، auto ، nouser و async در سیستم شما mount خواهد شد. تنظیمات این option معمولا در fstab ذخیره شده اند. ITPRO باشید

نویسنده : محمد نصیری

منبع : انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران

هرگونه نشر و کپی برداری بدون ذکر منبع و نام نویسنده دارای اشکال اخلاقی می باشد


محمد نصیری
محمد نصیری

بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

محمد نصیری هستم ، هکر قانونمند و کارشناس امنیت سایبری ، سابقه همکاری با بیش از 50 سازمان دولتی ، خصوصی ، نظامی و انتظامی در قالب مشاور ، مدرس و مدیر پروژه ، مدرس دوره های تخصص شبکه ، امنیت ، هک و نفوذ ، در حال حاضر در ایران دیگه رسما فعالیتی غیر از مشاوره انجام نمیدم و مقیم کشور ترکیه هستم ، عاشق آموزش و تدریس هستم و به همین دلیل دوره های آموزشی که ضبط می کنم در دنیا بی نظیر هستند.

نظرات