محمد نصیری
بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

vi editor چیست؟ معرفی ویرایشگر محبوب متنی vi در لینوکس

همانطور که قبلا هم در توسینسو در این خصوص صحبت کردیم ، همه چیز در سیستم عامل لینوکس در قالب فایل است و اکثر این فایل ها نیز فایل هایی هستند که محتویات آنها متن یا Text است و می توان آنها را مشاهده و تغییر داد و این ذات کاری یک سیستم عامل Open Source است. اما همانطور که در سیستم عامل ویندوز ما برای ویرایش کردن فایل های متنی بصورت پیشفرض از ویرایشگر متنی یا Text Editor ای به نام Notepad استفاده می کنیم .

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

در سیستم عامل های خانواده لینوکس و UNIX یک ویرایشکر متنی پیشفرض به نام vi editor وجود دارد که توسط آن ما می توانیم فایل های متنی خود را ویرایش کنیم. vi editor بصورت پیشفرض تقریبا در همه سیستم عامل های خانواده لینوکس و UNIX وجود دارد و می تواند تقریبا با همه نوع Terminal ای کار کند ، دلیل اصلی آن هم این است که vi editor وابسته به کلیدهای جهت دار یا arrow keys و کلیدهای تابع یا function key ها نیست و برای کار کردن با آن فقط بایستی از از کلید های الفبایی استاندارد به عنوان دستورات ورودی به ویرایشگر استفاده کرد.

معرفی vi editor در لینوکس
آموزش استفاده از vi editor در لینوکس

vi editor که به بصورت وی آی تلفظ می شود مخفف کلمه visual editor است. این ویرایشگر متنی زمانیکه بر روی فایل اجرا می شود یه شما یک پنجره با 24 خط قابل ویرایش نمایش می دهد. توجه کنید که ما در مرحله قبلی vi را با notepad مثال زدیم اما این خیلی مهم است که شما بدانید vi یک ویرایشگر متنی یا text editor است و یک پردازشگر کلمات یا word processor نیست و قابل مقایسه با ابزارهای اینچنینی نیز نیست. vi این قابلیت را به شما می دهد که صرفا محتویات یک فایل متنی را مشاهده کنید ، تغییر دهید ، اضافه کنید و یا حذف کنید و به شما امکاناتی مثل وسط چین کردن و پاراگراف بندی و ... را نمی دهد. بنابراین کلیات کاری vi را می توانیم به شرح زیر عنوان کنیم :

  1. باز کردن و بستن یک فایل
  2. حرکت کردن داخل محتویات یک فایل
  3. ویرایش متن فایل بصورت کاملا ابتدایی

از لحاظ وارد کردن دستورات و شیوه کاری vi editor را می توان یک ویرایشگر متنی پیشرفته معرفی کرد اما بصورت کلی از نظر کارشناسان لینوکس و UNIX این ویرایشگر یک ویرایشگر متنی پیشرفته است که قابلیت های زیادی را به ما ارائه می دهد از جمله اینکه می تواند در دو حالت Command Mode یا حالت دستوری و Insert Mode یا حالت درج فعالیت کند. در Command Mode دستورات به داخل محیط vi editor ارسال می شوند و بر اساس دستورات ورودی تغییرات لازم بر روی فایل باز شدن توسط vi editor اعمال می شود. در حالت Insert Mode فایل برای شما قابل ویرایش می شود و شما می توانید محتویات را دستکاری کنید. در نکات بعدی در خصوص انواع فعالیت هایی که می توانیم توسط این ویرایشگر متنی لینوکس انجام دهیم صحبت خواهیم کرد. ITPRO باشید

نویسنده : محمد نصیری

منبع : انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران

هرگونه نشر و کپی برداری بدون ذکر منبع و نام نویسنده دارای اشکال اخلاقی می باشد


محمد نصیری
محمد نصیری

بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

محمد نصیری هستم ، هکر قانونمند و کارشناس امنیت سایبری ، سابقه همکاری با بیش از 50 سازمان دولتی ، خصوصی ، نظامی و انتظامی در قالب مشاور ، مدرس و مدیر پروژه ، مدرس دوره های تخصص شبکه ، امنیت ، هک و نفوذ ، در حال حاضر در ایران دیگه رسما فعالیتی غیر از مشاوره انجام نمیدم و مقیم کشور ترکیه هستم ، عاشق آموزش و تدریس هستم و به همین دلیل دوره های آموزشی که ضبط می کنم در دنیا بی نظیر هستند.

نظرات