امیرحسین کریم پور
مدیر ارشد توسینسو و متخصص سرویس های مایکروسافت

آموزش پسورد ریکاوری ( ریست کردن رمز عبور ) کاربر root لینوکس

در میان جنبه های مثبت بسیار کار با سیستم عامل گنولینوکس یکی از این مزیت ها ریکاوری کردن سیستم می باشد . اگر سرور گنولینوکسی شما با موفقیت Boot نشد با استفاده از Rescue Disk های بسیار خوب گنولینوکس نظیر توزیع Knoppix شما هنوز هم می توانید به تمام فایل ها و فولدر ها و سایر چیز ها در سیستم گنولینوکسی تان دست پیدا کنید . در این آموزش ما ورژن خاصی از توزیع Knoppix را مد نظر نمی گیریم و شما با هر نسخه Live از هر توزیع گنولینوکس می توانید این آموزش را جلو ببرید .

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

Boot کردن سرور گنولینوکس توسط Knoppix Rescue Disk بسیار آسان است ، برای انجام این کار شما یک CD و یا یک فلش مموری قابل بوت تهیه می کنید و گنو/لینوکس Knoppix را در آن قرار می دهید و بعد از اینکه CD یا فلش مموری را به سرور متصل کردید سرور را Restart کرده و سیستم عامل Knoppix به صورت اتوماتیک Load خواهد شد . به محض بالا آمدن Knoppix شما نمی توانید به فایل ها و فولدر هایتان دست پیدا کنید بلکه ابتدا باید فایل سیستم یا بعبارتی پارتیشن هایی که مد نظرتان هست را به صورت قابل نوشتن و خواندن به سرور Mount کنید ما در اینجا آموزش Mount کردن فایل سیستم ها را به شما نمی دهیم و فرض را بر این می گیریم که این کار را شما انجام داده اید .

برای دسترسی به دایرکتوری root در Knoppix Rescue Disk شما ابتدا باید آن را در یک دایرکتوری موقتی به سرور Mount کنید ، برای سایر دایرکتوری ها هم همین کار را باید انجام دهید . اکثر توزیع های گنولینوکس دایرکتوری به نام mnt دارند که برای Mount کردن دستگاه های ذخیره سازی و انواع فایل سیستم ها مورد استفاده قرار می گیرد . البته توجه کنید که برای Mount کردن فایل سیستم یا هر چیز دیگری در دایرکتوری mnt بایستی دسترسی root به سیستم داشته باشید . پس توصیه ما به شما این است که پیش از هر چیز هر آنچه که نیاز به ریکاوری دارید و جز اطلاعات مهم شما محسوب می شود را Mount کنید در دایرکتوری mnt تا خیالتان از بوجود آمدن برخی مشکلات راحت شود . خب برای ریکاوری سرور گنولینوکس با Knoppix Rescue Disk مراحل زیر را قدم به قدم انجام دهید ...

1 - با استفاده از Knoppix Rescue Disk کامپیوتر را Boot کنید و هنگامی که صفحه خوش آمد گویی Knoppix نمایش داده شد کلید Enter رو فشار دهید تا Knoppix شروع به Load شدن کند .

2 - هنگامی که Knoppix در حال Load شدن می باشد چند ثانیه ای این Load شدن متوقف می شود و به شما تمام زبان ها یا Language هایی که در خودش دارد را نشان می دهد. اگر شما هیچ زبانی را انتخاب نکنید بصورت پیش فرض زبان English انتخاب خواهد شد. بعد از اینکه Knoppix بطور کامل بوت شد دسکتاپ Knoppix نشان داده خواهد شد.

3 - حال ترمینال را باز کنید و اگر با کاربر root لاگین نیستید با اجرای دستور sudo su سطح دسترسی کاربر root را دریافت کنید.

4 - حالا دستور mount را اجرا کنید تا فایل سیستم هایی که به سیستم mount شده اند نمایش داده شوند . از آنجا که هیچ فایل سیستمی به سرور شما به احتمال خیلی زیاد mount نیست پس تنها محتویات RAM Disk به شما نمایش داده خواهد شد .

5 - با اجرای دستور fdisk -l می توانید دستگاه های ذخیره سازی که به سرور گنو/لینوکس شما به طور فیزیکی متصل است را مشاهده کنید و همچنین و پارتیشن ها و LUN ها را نیز می توانید مشاهده کنید . خروجی دستور fdisk -l چیزی شبیه زیر است :

ilulissat:/ # fdisk -l

Disk /dev/sda: 8589 MB, 8589934592 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 1044 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes

 Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/sda1   *           1          13      104391   83  Linux
/dev/sda2              14          30      136552+  82  Linux swap / Solaris
/dev/sda3              31         553     4200997+  83  Linux

6 - خب همانطور که در خروجی دستور fdisk -l در بالا مشاهده می کنید ما دو عدد پارتیشن یا فایل سیستم Boot داریم که عبارتند از sda1 و sda3 که با شماره 83 شناسایی می شود و به Linux Partition نیز معروف است . فایل سیستم swap ما نیز با شماره منحصربفرد 82 در لینوکس شناسایی می شود . پارتیشن sda1 شامل 12 سیلندر است که هر cylinder حدود 8 مگابایت ظرفیت دارد .

7 - حالا که دانستید کدام فایل سیستم تان شامل فایل سیستم root تان می باشد اینک وقت آن است که آنرا mount کنید . همانطور که پیشتر نیز عرض کردیم دایرکتوری root را به شاخه mnt در اصطلاح mount می کنیم .

8 - یک بررسی سریع در اینجا باید انجام دهید تا مطمئن شوید که دایرکتوری root را بصورت صحیح mount کرده اید . قبل از اینکه وارد محیط chroot شویم شما نیاز خواهید داشت که به برخی از دایرکتوری های سیستمی دسترسی داشته باشید که دو مورد از آنها proc و dev می باشد . این دو دایرکتوری هنگام Boot شدن سیستم به طور اتوماتیک ایجاد می شوند . به این معنی که این دو دایرکتوری در دایرکتوری root لینوکس Knoppix شما وجود دارد . از آنجا که شما به دایرکتوری proc و dev برای حل مشکل Boot نشدن سرور نیاز دارید پس قبل از انجام هر کاری آنها را باید mount کنید ، برای این کار دو دستور زیر را اجرا کنید :

:~# mount -o bind /dev /mnt/dev
:~# mount -t proc proc /mnt/proc

9 - خب همینک تمام سیستم عامل شما در دایرکتوری mnt قابل دسترسی است . با استفاده از دستور cd /mnt می توانید وارد این دایرکتوری شوید و Prompt شما به شکل زیر در ترمینال نمایش داده خواهد شد :

root@Knoppix:/mnt#

با اجرای دستور . chroot دایرکتوری فعلی که در آن قرار دارید به دایرکتوری root تغییر داده خواهد شد این دستور به شما امکان هر گونه تغییری را روی سیستم عامل لینوکس به شما می دهد .

10 - اگر فایل سیستم های دیگری نیز دارید که بایستی mount شوند شما با مشاهده فایل fstab موجود در دایرکتوری etc می توانید براحتی تمامی فایل سیستم های mount شده در گنولینوکس تان را مشاهده کنید . با دستور mount -a نیز می توانید بصورت اتوماتیک تمامی فایل سیستم هایی را که mount نشده اند را به سیستم mount می کند . حالا می توانید هر تغییراتی که خواستید در گنولینوکس روی هارد دیسک هایتان انجام دهید اما قبل از انجام آن یک یا دو نسخه Backup از اطلاعات مهم تان تهیه کنید .

نویسنده : امیرحسین کریم پور

منبع : linux.tosinso.com

هرگونه نشر و کپی برداری بدون ذکر منبع و نام نویسنده دارای اشکال اخلاقی میباشد


امیرحسین کریم پور
امیرحسین کریم پور

مدیر ارشد توسینسو و متخصص سرویس های مایکروسافت

امیرحسین کریم پور ، مدیر ارشد توسینسو ، متخصص شبکه ، تخصص در حوزه سیستم عامل های کلاینت و سرور مایکروسافت و سرویس های مربوطه ، سیستم عامل لینوکس و... ، سابقه کار با سازمان ها و شرکت های مختلف در زمینه سرویس های مایکروسافت در قالب پروژه ، مشاوره و آموزش. علاقه مند به حوزه امنیت اطلاعات و تست نفوذ سنجی

نظرات