محمد نصیری
بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

لینوکس Mint چیست ؟ معرفی لینوکس توزیع مینت به زبان بسیار ساده

تاکنون در توسینسو در خصوص توزیع های RedHat، Ubuntu، CentOS، OpenSUSE، Knoppix، Fedora، Debian و ... صحبت کرده ایم ، حقیقت این است که نمی توانیم در مورد تمامی توزیع های لینوکس صحبت کنیم و این امر کاملا طبیعی است ، فقط تصمیم گرفتم به عنوان معرفی آخرین نسخه از پر استفاده ترین توزیع های لینوکس به بررسی لینوکس توزیع Linux Mint بپردازیم که به عنوان محبوب ترین لینوکس توزیع سال 2014 معرفی شد.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران
سرفصل های این مطلب
  1. قابلیت های Linux Mint

لینوکس توزیع Linux Mint بر پایه و اساس Ubuntu بنا نهاده شده است ؛ با توجه به اینکه خود Ubuntu برگرفته ای از Debian است بنابراین در نهایت توزیعی از Debian نیز به حساب می آید. این سیستم عامل در کشور ایرلند تولید و به دنیا معرفی شد. Linux Mint از معماری i386 و 32 و 64 بیتی به خوبی پشتیبانی می کند . Linux Mint از دسکتاپ های Cinnamon ، GNOME، KDE، MATE و Xfce پشتیبانی می کند و در دسته بندی سیستم عامل های تازه کارها ، دسکتاپ ها و کاربران متوسط قرار می گیرد. هسته اصلی Linux Mint بر پایه Ubuntu بنا نهاده شده است و هدف از معرفی این توزیع ارائه یک نسخه متمایز از Ubuntu بوده است که بتوانید از Plugin های بیشتر ، Media Codec های بیشتر و بسیاری از امکانات Java استفاده کنید .

تلاش طراحان Linux Mint بر این بوده است که یک سیستم عامل مدرن ، زیبا و راحت معرفی کنند که هم قدرتمند باشد و هم یادگیری ان ساده باشد. علاوه بر اینها در Linux Mint شما می توانید منوهای دلخواه ایجاد کنید و حتی Desktop خود را نیز بصورت دلخواه طراحی کنید ، ابزارهای پیکربندی منحصر به فرد و رابط مدیریت بسته های نرم افزاری تحت وب این سیستم عامل از دیگر امکانات ویژه آن است. Linux Mint بسیار با Ubuntu سازگار است و می تواند براحتی از Repository های Ubuntu نیز استفاده کند.

Linux Mint چیست لینوکس مینت چیست

نسخه های جدید Linux Mint ای که بر پایه Ubuntu معرفی می شوند تقریبا هر شش ماه یکبار معرفی می شوند.اولین نسخه از این سیستم عامل که در سال 2006 معرفی شد به عنوان Ada ( ترکی نیست باور کنید D: ) معرفی شد ، Ada به خودی خود بر اساس توزیع لینوکس Kubuntu که یک لینوکس برگرفته از Ubuntu بود ، سرچشمه گرفت. نسخه هفدهم این سیستم عامل در سال 2014 به نام Qiana ( اینم باور کنید فارسی نیست D: ) معرفی شد. پشتیبانی از نسخه های قبلی این سیستم عامل معمولا با معرفی نسخه جدید Linux Mint از بین می رود اما نسخه هایی با پشتیبانی دراز مدت هم از این سیستم عامل معرفی شده اند که تا 5 سال پشتیبانی دارند. این سیستم عامل هم معمولا نسخه های خود را با اسامی مختلفی معرفی می کند که از آن جمله می توان به Barbara و Cassandra اشاره کرد.

Linux Mint چیست معرفی Linux Mint

یکی از دلایل موفقیت Linux Mint در آن بود که از همه Repository هایی که برای Ubuntu وجود داشت پشتیبانی می کرد ، یعنی از ابتدای کار استفاده از بسته های نرم افزاری خود Linux Mint را برای کاربرانش محدود نکرد و همین موضوع باعث شد شرکت تولید کننده این امکان را به کاربران می داد که ضمن اینکه می توانستند از بسته های Ubuntu استفاده کنند از بسته هایی که بصورت ویژه برای Linux Mint هم معرفی می شد استفاده کنند. این موضوع باعث می شود که دو سیستم عامل Linux Mint و Ubuntu به خوبی با هم سازگاری داشته باشند. با اینکار Linux Mint خود را به عنوان یک شاخه جدید از Ubuntu معرفی نکرد و فرصت این را پیدا کردن که به مرور زمان یک توزیع مستقل شود.

در سال 2008 سیستم عامل Linux Mint تصمیم گرفت روند ارائه نسخه های خود را با روند ارائه نسخه های Ubuntu هماهنگ کند، البته این موضوع تا زمان ارائه نسخه Elyssa ( باور کنید نمیدونم چرا اینجوری اسم گذاشتن احتمالا از برو بچه های دهه شصتی بودن ) وجود داشت تا اینکه در همان سال برای بالا بردن هر چه بیشتر سازگاری بین دو سیستم عامل Linux Mint تصمیم گرفت که روند ارائه نسخه های خود را متوقف کند و یک روش جدید را برای معرفی Linux Mint پیش ببرد. با شروع کردن توزیع نسخه 6 از Linux Mint که به Felicia ( خدارو شکر ربطی نداشت) معروف بود هر نسخه ای که از Linux Mint ارائه می شد کاملا با نسخه مقابل که Ubuntu بود هماهنگ و سازگار بود.

تقریبا بعد از گذشت یک ماه از معرفی کردن نسخه جدید Ubuntu یک نسخه جدید از Linux Mint دقیقا با امکانات Ubuntu معرفی می شود که صد درصد توانایی هایی که در Ubuntu وجود داشت را به همراه داشت ، این دقیقا همان کاری بود که CentOS با RedHat Enterprise انجام داد. در سال 2010 یک کار جالب توسط گروه Linux Mint اجرا شد که به نام Linux Mint نسخه Debian معروف شد. برخلاف تمامی نسخه هایی از این سیتسم عامل که بر اساس Ubuntu طراحی می شدند این نسخه ها کاملا بر اساس توزیع Debian معرفی شدند و همین ترتیب معرفی با نسخه های جدید Debian را هم بکار بردند.

قابلیت های Linux Mint

اکثر نرم افزارهایی که در Linux Mint وجود دارند بصورت Open Source و Freeware هستند و تنها برخی از آنها بصورت Proprietary یا تجاری هستند. وجود برخی از نرم افزارهای تجاری بر روی Linux Mint جای تعجب دارد زیرا اکثر توزیع های لینوکس از اینگونه نرم افزارها بصورت پیشفرض بر روی سیستم عامل خود استفاده نمی کنند. Linux Mint با مجموعه تقریبا کاملی از نرم افزارهای پیشفرض نصب شده اعم از LibreOffice ، Firefox ، Thunderbird ، XChat ، Pidgin ، Transmission ، GIMP و Cheese ارائه می شود. نرم افزارهای اضافه بر سازمان بصورت پیشفرض بر روی این سیستم عامل نصب نمی شوند و شما می توانید توسط Package Manager آنها را دانلود و نصب کنید.

شما با استفاده از فایروالی که در Linux Mint بصورت پیشفرض وجود دارد می توانید پورت های مورد نظرتان در شبکه را مدیریت کنید. دسکتاپ های پیشفرضی که بر روی Linux Mint نصب شده اند MATE و Cinnamon هستند که از زبان های بسیاری پشتیبانی می کنند. اگر تمایل به استفاده از سایر دسکتاپ هایی که قبلا عنوان کردیم در Linux Mint دارید براحتی می توانید با استفاده از APT آنها را دریافت و نصب کنید ، یکی از قابلیت های جالبی که در Linux Mint وجود دارد توانایی اجرای بسیاری از برنامه هایی است که در Microsoft Windows اجرا می شوند ، برای مثال شما می توانید از Microsoft Office در Linux Mint استفاده کنید ، با استفاده از ابزار Wine که یک لایه سازگاری یا هماهنگی Compatibility Layer بین ویندوز و لینوکس ایجاد می کند این امکان فراهم شده است .

البته حتی اگر این روش هم جواب نداد همچنان فناوری های مجازی سازی اعم از VMware Workstation و VirtualBox همچنان این امکانات را در اختیار شما قرار می دهند. البته گزارش هایی در خصوص مشکلات نسخه 16 سیستم عامل Linux Mint و پشتیبانی از Wine و Multi-Monitor وجود دارد که این سازگاری را کمی زیر سئوال می برد اما به هر حال چنین قابلیتی هر چند مشکل ساز در لینوکس توزیع Mint طراحی شده است.

علاوه بر APT که Package Manager قابل اعتمادی است ، شما می توانید در Linux Mint از Synaptic و Software Manager اختصاصی Linux Mint نیز برای نصب Package های نرم افزاری خودتان استفاده کنید. تیم برنامه نویسی و Community ای که بر روی Linux Mint کار می کنند بصورت وافعا فعالی مشغول تولید نرم افزار برای این سیستم عامل هستند ، بیشتر نرم افزارهایی که برای این سیستم عامل نوشته می شود به زبان برنامه نویسی Python و بصورت Open Source می باشد که در GitHub موجود می باشند. GitHub یکSoftware Repository مخصوص Linux Mint دارد .


محمد نصیری
محمد نصیری

بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

محمد نصیری هستم ، هکر قانونمند و کارشناس امنیت سایبری ، سابقه همکاری با بیش از 50 سازمان دولتی ، خصوصی ، نظامی و انتظامی در قالب مشاور ، مدرس و مدیر پروژه ، مدرس دوره های تخصص شبکه ، امنیت ، هک و نفوذ ، در حال حاضر در ایران دیگه رسما فعالیتی غیر از مشاوره انجام نمیدم و مقیم کشور ترکیه هستم ، عاشق آموزش و تدریس هستم و به همین دلیل دوره های آموزشی که ضبط می کنم در دنیا بی نظیر هستند.

نظرات